Ramadan - Perusteita 1



Nämä ovat muistiinpanojani The fiqh of Ramadan  - luennolta. Fiqh on tässä Hanafi koulukunnan mukaan.  


Paasto voi itsessään olla joko vapaaehtoista (nafl) tai pakolllista (fardh).
Ramadan-kuun paasto on muslimeille pakollinen (fardh) paasto, joka kestää 29 tai 30 päivää.
Sen aikana muslimit pitäytyvät auringon noususta auringon laskuun ruuasta, juomasta, sekä aviollisista suhteista
.
Paasto suoritetaan tietyn ajan sisällä: ts. Fajr rukousajan alusta(auringon noususta)  maghribin alkuun asti (auringon laskuun), jolloin  paasto rikotaan syömällä ja juomalla. Paasto tulee rikkoa heti kun on varma Maghrib rukousajan alkamisesta – ei tule ajatella, että on esim. parempi jatkaa paastoamista Isha-aikaan asti.


Paaston aikomus- niya

Islam painottaa kaikissa teoissa oikean aikomuksen tärkeyttä. Sama  pätee myös paastoamiseen – Meidän tulee pitää paasto ainoastaan Allahin vuoksi ( meidän ei siis tule pitää Ramadania esim. laihdutuskuurina, elimistöä puhdistavana detox sessiona tms.).
Mikään ei ole tämän kuun aikana tärkeämpää, kuin Ramadanin vuoksi paastoaminen - emme esimerkiksi voi tehdä korvaavaa paastoa Ramadanin aikana (jos meillä on jäänyt paastopäiviä väliin aikaisemmista Ramadaneista tms – väliin jääneet päivät tulisi korvata mieluiten ennen  uuden Ramadanin alkua, mikäli tämä ei kuitenkaan onnistu tai on vaikeaa, voi ne korvata myöhemminkin- oleellista on tehdä aikomus korvauksesta sekä yrittää korvata päivät mahdollisiman pian). Allah on itse määrännyt paaston juuri täksi kuukaudeksi, emme siis voi muuttaa sen aikaa, tai ajatella jonkin muun palvonnan teon olevan sen aikana parempi.  
Ihmisen on tehtävä aikomus (niya) sydämessään- me voimme etsiä tietyn sunna duan (profeetan käyttämän pyyntörukouksen) sanat, ja tehdä aikomuksen myös suullisesti, tämä on hyvä tapa, mutta  ei välttämätöntä (suullisen niyan voi lausua myös omin sanoin ja omalla kielellä.)

Niyan ajankohta

Aikomuksen paastoamisesta voi tehdä:

1)     ennen nukkumaan menoa ensimmäistä paastopäivää edeltävänä iltana
2)      vaikka ei heräisi ajoissa syömään ennen fajria (suhr/sehri- aikaan) - aina tuntia ennen zawaal aikaa asti (ts. eli niyan paastoamisesta voi tehdä n. tuntia ennen dhuhrin alkua – tämä tietenkin edellyttää, että ihminen ei ole syönyt, juonut, jne. Ennen zawaal aikaa.
3)     Nainen, jonka kuukautiset ovat loppuneet ennen fajria, mutta joka ei ole ehtinyt syystä tai toisesta tehdä ghuslia (puhdistautumispesua kuukautisten jne. Jälkeen), 

Kuun näkeminen

Kuun sirpin näkeminen merkitsee Ramadanin alkua. Vaikka kaikilla on nykyään Ramadan kalentereita jne. on meidän yhteisössämme oltava joku, joka oikeasti myos näkee (ru'iya) kuun (hilaal). Profeetta SAAS on sanonut,  että jos taivas ei ole selkeä, eikä kuuta näy, niin yhdenkin uskovan sana kuun näkemisestä riittää todistukseksi - jos taivas taas on selkeä, tarvitaan useampi todistaja, jotta paastoamisen ajankohta voidaan päättää. Joissain maissa kuu nähdään eri aikoina eri alueilla- meidän ei tule kokea tätä eriyttävänä tekijänä, eikä meidän tule huolehtia siitä- seuraamme omaa yhteisöämme,  ja lähintä moskeijaa. Paaston oikea aloittamisajankohta on tärkeä, ettemme paastoaisi Ramadanin 1 päivän sijaan Shabaan- kuun 30na, joka on epäsuotavaa (makrooh), tai vastaavasti menettäisi yhtä paastopäivää.
On eräs lopun aikojen merkeistä, etteivät ihmiset enää seuraa oppineita – nykyään monet sanovat ”en voi aloittaa paastoa, koska sen määräsivät alkavaksi sellaiset oppineet, joihin en luota”, jos epäluottamuksellemme ei ole todella vahvoja perusteita, ei meidän tule sanoa tai ajatella näin.

Mikä rikkoo paaston:

1) Jos ihminen herää fajr ajan alun jälkeen, ja hänellä on suussaan jotain, jota hän on laittanut sinne nukahtaessaan (jos vaikka nukahdat purkka suussa tms ja heräät fajr ajan alkamisen jälkeen)
2) Tupakka
3) Suitsuke, joka savuaa niin, etta hengitämme sitä sisään (tämä ei koske esimerkiksi hajuvesiä tms tuoksuja, joista ei nouse savua- ks. seuraava osio siitä, mikä ei riko paastoa)
4) Veden nieleminen esim. Wudun aikana niin, että se menee kurkusta alas ja nielet sen (tällöin tämä vaatii korvaavan paaston-  qadhaa)
5) Lääkkeiden ja lääkekäytössä olevien aineiden nauttiminen (suullisesti)
6) Sellaisen syöminen, (kuten kivi, hiekka, paperi jne), jota ei normaalisti syötäisi ( vaatii korvaavan paaston- qadhaa)
7) Lääkkeiden laitto korviin tai sukuelimien sisälle (vain qadhaa pakollinen)
8)Jos suusta vuotaa verta, enemmän, kuin siellä on sylkeä ja sen nielaisee takaisin. (Esim. Ientulehduksen vuoksi suuhun tulee vain vähän verta - tämä ei riko paastoa)
9) Pahanpuhuminen (hadith: se, joka puhuu pahaa, hänen paastoaan ei hyväksytä). Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jos paastotessaan puhuu pahaa, saisi alkaa syödä. Pahanpuhuminen ei tarkoita että se rikkoo paaston sharia mielessä, vaan se rikkoo paaston sisäisen tilan- tämä hadith viittaa täydelliseen "kaamil" paastooon, jossa ruuan juoman ja sukupuolisen kanssakäymisen lisäksi pitäytymisen lisäksi pitäydytään myös pahanpuhumisesta, pahoista ajatuksista jne.
10) Oksentaminen, mutta vain joissain tilanteissa- ts. jos oksennusta nielaisee takaisin (asiasta on yksityiskohtaisempia säädöksiä, joita voimme käsitellä myöhemmin)
11) Jos luuli paaston ajan alkavan myöhemmin (vaikkapa 2.38 vaikka se oikeasti alkoi jo 2.08)  ja syö fajr ajan jälkeen (paasto on korvattava (qadhaa) myöhemmin)  

Mikäli moskeijan adhaan (rukouskutsu) kuuluu kotiin, tai sen saa kuulumaan vaikkapa radion avulla, tulee aina seurata samaa moskeijaa, ja varmistaa, etta adhaan todellakin kuulutetaan Fajr ajan alkaessa, eikä esim. 10 minuuttia myöhemmin, kuten joissain paikoissa on tapana. Jos kuulemme fajrin adhaanin, ei meidän tule syödä esim. koko lautasellista loppuun, saamme syödä loppuun sen suupalan, jota olimme jo syömässä.

Mikä ei riko paastoa:

1) Syljen nieleminen
2) Märkä uni
3) kohl (kajaali), öljy jne
4) haistaminen (esim. hajusteen, tai vaikkapa tupakan hajun haistaminen ei riko paastoa, haistaminen ja sisään hengittäminen ovat kaksi eri asiaa - eli jos kävelet savuavan suitsukkeen ohi ja tunnet sen tuoksun, muttet tahallasi hengitä sitä sisään paasto ei riko )
5)Puolison koskettaminen tai suuteleminen (paitsi tapauksessa, jossa jompikumpi puolisoista kokee itsehillinnän liian vaikeaksi)
6) Väriaine kielellä paastoajan alkamisen jälkeen (jos on syönyt jotain, josta väriainetta on jäänyt kieleen, ja sitä on kielessä tai huulilla vielä fajr – ajan alkamisen jälkeen, ei se riko paastoa)
7) Jos ei ehdi tehdä ghuslia (kokonaisvaltaista pesua) aviollisten suhteiden jalkeen ennen fajr ajan alkua. Ghusl on kuitenkin wajib (todella painotetusti suositeltua) tehdä ennen seuraavan rukousajan alkua
9) Rukouksen unohtaminen tai tekemättä jättäminen (vaikka onkin totta, että Allah katsoo ensin rukoustamme, ja vasta sen ollessa kunnossa Hän katsoo myös muita tekojamme, ei se tarkoita, että jos vaikka kokee ajallaan rukoilemisen vaikeaksi, tai ei normaalisti rukoile ollenkaan, ettei silloin tulisi lainkaan paastota – jokaisen on yritettävä parhaansa)
10) Ruuan maistaminen  - jos esim. aviomies on hyvin kiivasluontoinen ja tarkka ruokansa suhteen, saa vaimo maistaa ruokaa sitä tehdessään. Myöskään esim. vauvan ruuan lämpötilan tarkistaminen ei riko paastoa (vauvan ruokaa ei tulisi kuitenkaan nielaista tms)
11) Vahingossa oksentaminen (ilman että nielaisee oksennusta takaisin)

Kultainen ero: Khataa (vahinko)Vs.Nisyaan (unohtaminen)

Jos ihminen tekee jotain paaston rikkovaa siksi, että unohtaa paastoavansa, ei paasto mene rikki.
Jos taas muistaa ja tietää paastoavansa, mutta vahingossa rikkoo paastonsa, pitää paasto korvata myöhemmin (qadhaa) .

Kaffaara ja Fidya

Kaffaara tarkoittaa kahta kokonaista kuukuukautta paastoa, jotka on paastottava ilman taukoja ja perätysten. Kaffaara on korvaus, joka on suoritettava, jos Ramadanin paaston on rikkonut täysin tahallaan.
Jos ihminen ei ole tarpeeksi vahva paastoamaan kahta kuukautta, tulee hänen ruokkia 60 köyhää kahdesti päivässä, tai vastaavasti yhtä köyhää kahdesti päivässä 60 päivän ajan. Ihminen voi myös maksaa kaffaaran rahassa, jolloin määrä on sama, tai enemmän kuin moskeijassa määrätty sadaqatul fitr (ennen Eid rukousta maksettava rahamäärä hyväntekeväisyyteen, joka on suunnilleen yhden ihmisen aterian verran). Ihminen ei voi vapaasti päättää kumman tekee, sen,  joka pystyy paastoamaan, ON paastottava.


Fidya: mikäli ihminen ei pysty paastoamaan lääketieteellisestä syystä (ja tämän on oltava lääkärin- ja mieluiten muslimilääkärin-  toteama vaiva) , on hänen ruokittava yksi köyhä joka päivä kahdesti päivässä tai annettava sadaqana sama määrä rahaa. Tämä tulisi antaa Ramadanin aikana. Mikäli ihmisen tila muuttuu, ja hän pystyykin joskus tulevaisuudessaa paastoamaan, on hänen korvattava myös paastoamalla.

Comments

Popular Posts